Jsou lidé, kteří pro nás znamenají celý svět...
O to těžší je ztratit je a uchovávat jen ve vzpomínkách

Karel Zeman

5. listopadu 2008 v 16:05 |  Osobnosti







Karel, *3.11.1910 (Ostroměř u Nové Paky) - †5.4.1989 (Praha), český filmový režisér, scenárista a výtvarník, významný průkopník českého loutkového a trikového filmu. Absolvoval dvouletou obchodní školu a kurs reklamního kreslení. Pracoval v reklamních ateliérech, v letech 1930-1936 také ve Francii, pak jako reklamní výtvarník firmy Baťa v Brně. Za okupace byl převeden do zlínského studia, kde spolupracoval s Hermínou Týrlovou a Bořivojem Zemanem na kombinovaném snímku Vánoční sen. Film však v roce 1944 při požáru laboratoří shořel a Zeman jej v roce 1945 spolu s Bořivojem Zemanem natočil znovu. Spolu s filmem Inspirace (1947), který s využitím skleněných figurek oživil příběh pierota a kolombíny, znamenal jeho prosazení na mezinárodním fóru. Doma měla v této době úspěch postavička českého maloměšťáka pana Prokouka, pomocí níž Zeman pranýřoval lhostejnost, byrokracii a další společenské nešvary (Pan Prokouk úřaduje, Pan Prokouk v pokušení, Pan Prokouk vynálezcem aj.).
Nejvýraznějšího světového úspěchu dosáhl trikovými hranými celovečerními filmy Cesta do pravěku (1954) a Vynález zkázy (1958), který dodnes uchvacuje originálním výtvarným pojetím, vycházejícím z původních ilustrací Verneových románů. Oba filmy zajistily Zemanovi i české kinematografii trvalou světovou proslulost. Ve své další tvorbě se orientoval na hraný film, v němž ale i nadále používal různé trikové techniky. V 70. letech se vrátil k animaci a technikou ploškového filmu vytvořil tři dlouhometrážní filmy, z nichž nejzdařilejší je Čarodějův učeň (1978) s objevným využitím barev a animace. Během své umělecké dráhy získal mnoho tehdejších státních vyznamenání a ocenění, včetně titulu národní umělec, jeho filmy byly oceněny na nejrůznějších mezinárodních festivalech. Pro své jedinenčné umění a schopnost objevovat kouzelný svět fantazie bývá Zeman často označován jako nástupce nebo pokračovatel Georgese Méliese.
Vybraná filmografie (režie, není-li uvedeno jinak): poetický loutkový snímek Vánoční sen (1945, námět, scénář a režie spolu s Bořivojem Zemanem, výtvarná stránka; Cena za nejlepší loutkový film na MFF v Cannes 1946), loutková adaptace satirické básně K.H.Borovského Král Lávra (1950, + scénář), celovečerní loutkový film na motivy orientální pohádky s novátorskými kombinacemi animačních technik Poklad Ptačího ostrova (1952, + scénář), populárně naučný vědecko - fantastický film Cesta do pravěku (1955, + námět a spol. na scénáři; cena za nejlepší dětský film na MFF v Benátkách), mistrovský trikový hraný film na motivy románu Julese Vernea Vynález zkázy (1958, + spol. na scénáři, výtvarná stránka; Velká cena EXPO 1958 a řada dalších mezinárodních ocenění), poetická komedie podle knihy G.A.Bürgera s Milošem Kopeckým v titulní roli Baron Prášil (1961, + scénář a výtvarná složka), hořce úsměvný příběh z období třicetileté války Bláznova kronika (1964, + námět a spol. na scénáři s Pavlem Juráčkem; Cena za nejlepší film a Cena za nejlepší režii na MFF v San Francisku), dobrodružný příběh podle románu Julese Vernea Dva roky prázdnin s názvem Ukradená vzducholoď (1966, + spol. na scénáři a výtvarná složka), další fantastický příběh na motivy Verneova románu Na kometě (1970, + spol. na scénáři a výtvarná složka, Cena CIDALC na MFF v Benátkách 1970 aj.), ze sedmi krátkých animovaných filmů sestřižený celovečerní animovaný snímek podle orientální pohádky o bájném námořníkovi Sindibádovi Pohádky tisíce a jedné noci (1974, + námět a scénář), ploškovou technikou natočený celovečerní baladický pohádkový příběh podle pohádky Ottfrieda Preusslera Krabat s názvem Čarodějův učeň (1978, + scénář a spol. na výtvarné složce), ploškový film na motivy klasických českých pohádek a také poslední Zemanův film Pohádka o Honzíkovi a Mařence (1980, + námět, scénář a výtvarná složka), autorova rekapitulace jeho třicetileté práce s ukázkami z jeho díla Karel Zeman dětem (1980, + scénář a komentář).
















Komentáře

1 Katka | Web | 11. října 2009 v 15:59 | Reagovat

Asi se budu po mnohých lidech opakovat,ale myslím,že byl skvělý,jak dokázal točit filmy,hlavně ty triky v Cestě do pravěku,na tu,působily ty ti pravecí ještěři a pod. věrohodně,a přitom k tomu ani něměl žádné vybavení jako máme dnes

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.